Søkemotoroptimalisering

Dersom du gjør søkemotoroptimalisering riktig, kan det skape store verdier for din virksomhet.

Synlighet i søkemotorer som Google og Bing gir deg økt trafikk til nettsiden, men trafikk i seg selv har ganske lav verdi. Vi hjelper deg til å bli funnet av de som faktisk har en interesse for varen eller tjenesten du leverer.

Hva med konkurransen?

De fleste nisjer har etterhvert fått høy konkurranse, og det er lett å gi opp før man har begynt. Trikset er å ikke se seg blind på utfordringene, men å finne mulighetene, og bygge ut i fra dem.

Har du en relevant rangering på side 2 i Google? Kanskje vi kan fikse litt på den og få den opp på side 1?

Hver gang vi øker plasseringen på et søkeord, dukker det opp en rekke nye søkeord som kan være relevante, og som kan forbedres. Derfor vil vanligvis litt innsats, gi litt resultater, som igjen gir nye muligheter. Gradvis og over tid bygger vi en tilstedeværelse i søkemotorene, som blir en solid, langsiktig og effektiv markedskanal for deg.

Men hvordan gjør vi det?

Teknisk SEO og semantikk

Alle Googlesøk er et spørsmål.

Man lurer på noe og vil finne et svar. Google fungerer som et bibliotek, men i stedet for bøker, står det nettsider i hyllene. Bibliotekaren (Google) sender søkeren til riktig hylle, og søkeren velger boken selv.

De fleste tar bok nr. 1. Noen velger bok nr. 2, 3 eller kanskje 5. Ingen velger bok nr. 53. Derfor er nøkkelen å komme seg lengst mulig frem i hyllen. Bibliotekaren gir deg en plassering i hyllen basert på hvor godt du besvarer spørsmålet, hvor troverdig du er som kilde til informasjonen og hvor godt boken er satt sammen.

Teknisk SEO

Teknisk SEO handler om nettsidestruktur, linkstruktur, metainformasjon og en rekke andre parametere. Alle nettsider har feil og mangler, men ved å fikse på de viktigste av disse, vil nettsiden normalt få en litt bedre plassering i hyllen.

Semantikk

Semantikk handler om innholdet på nettsiden. Hvordan du besvarer spørsmålet, hvordan du deler informasjon og hvem du formidler at du er.

Formingen av innholdet på nettsiden er en viktig bidragsyter til økt synlighet, tillit hos kundene og flere konverteringer.

 

Hva med kunstig intelligens?

Google skal koble mennesker som har spørsmål, til mennesker som har svarene. De mange kunstige intelligensene (AI) er i all hovedsak ment for å effektivisere denne prosessen.

Vi bruker selv AI i enkelte sammenhenger, men det er for å samle data som vi trenger for å gjøre jobben vår best mulig. AI er og vil være en stor del av søkemotoroptimalisering i fremtiden, men det er det menneskelige perspektivet som vil skape relasjonen mellom deg og dine kunder.

 

Menneskelig hånd som hilser på algoritme gjennom skjerm

Kontakt oss om du trenger rådgivning

Hvis du vil vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg tar vi gjerne en kopp kaffe og en prat. Ring oss eller bruk skjemaet for å beskrive prosjektet. Alt vi mottar av informasjon forblir konfidensielt.