Digital markedsføring

De fleste bedrifter er i dag avhengige av effektiv digital markedsføring for å lykkes. Men hvordan vet du at markedsføringen faktisk er effektiv?

«vi vet at halvparten av markedsføringen vi gjør er effektiv, vi vet bare ikke hvilken halvpart».

Det kjente sitatet tilskrives gjerne amerikaneren John Wanamaker eller briten Lord Leverhulme. Det er ikke så nøye hvem som sa det først, det viktigste er at -det stemmer. Det vil si, det stemte, -på den tiden det ble sagt.

I dagens digitale verden er situasjonen helt annerledes.

Gjennom digital markedsføring fjerner vi usikkerheten. Vi måler hvert klikk, hver krone brukt og hver krone tjent. Innsamling av data gir full kontroll og oversikt.

digital markedsføring på laptop

Datadrevet markedsføring

Datadrevet markedsføring handler om å teste noe, samle data, måle suksess og så tilpasse og teste igjen. På den måten blir markedsføringen mer og mer effektiv, etter hvert som man samler data.

Data kan være informasjon om kundeadferd, demografi, geografi, interesser, eller kanskje om hvilke kampanjer som trigger kjøpelysten hos bestemte kundegrupper.

Selv om det er tallene som taler, er det fremdeles kreativiteten som bryter gjennom og skaper konverteringene.

Kundene er ikke maskiner

Vi er glade i tall og målinger, men det er allikevel kunden som står i fokus. Dine kunder er verken en graf eller en programvare, men et menneske akkurat som deg og meg. Derfor må vi velge design, budskap, og formuleringer med omhu, slik at kunden forstår hvem du er og hva du vil.

Deretter måler vi.

På den måten blir vi kjent med mennesket bak konverteringen, slik at vi kan finne flere mennesker som trenger det samme. Behovene deres vil variere etter hvor de er og hva de gjør, så for å finne dem på riktig tidspunkt må vi forstå hvor de er i kundereisen.

Kundereisen

Det kan være en ganske lang vei fra første gang noen blir bevisstgjort på merkevaren din, til de gjør et kjøp eller en bestilling. Derfor må vi kartlegge de ulike stadiene kunden går gjennom, før de er i mål.

Hvert trinn på reisen krever en unik tilnærming og et sett med søkeord, bilder og landingssider. Ved å analysere brukerens reise kan vi sikre at vi gir riktig informasjon til rett tid, for å veilede potensielle kunder mot konvertering.

Høres det litt vanskelig ut?

Ja det er litt vanskelig, men vi er spesialister på akkurat dette og vi ser effekten i andre enden. Derfor vet vi at det er verdt innsatsen.

Med alle de digitale mulighetene som finnes i dag kan det være vanskelig å velge tilnærming. Derfor tenker vi pragmatisk og går til de verktøyene som dekker flest mulig mennesker.

Digitale verktøy

Vi bruker en mengde ulike digitale verktøy for å analysere og vurdere. De viktigste er imidlertid verktøyene som finner kundene for oss.

Vi bruker blant annet:

  • Google shopping annonser
  • Google søkeannonsering
  • Google video annonser
  • Google display annonser
  • Organiske søk

Det gjøres over 50.000.000 Googlesøk hver dag i Norge. Derfor er det tilnærmet garantert at noen av disse søker etter noe du kan levere, -hver eneste dag.

Hvorfor skal de da handle hos noen andre?

 

Kontakt oss om du trenger rådgivning

Hvis du vil vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg tar vi gjerne en kopp kaffe og en prat. Ring oss eller bruk skjemaet for å beskrive prosjektet. Alt vi mottar av informasjon forblir konfidensielt.